Arman

f. Nice, Frankrig 1928-2005
Skulptør, trykker

Født i Nice i 1928, viste Armand Pierre Fernandez tidligt et talent og interesse for maleri og tegning (inspireret af Vincent van Gogh, underskrev han sine tidlige arbejder med kun hans fornavn). Efter en trykfejl i 1958, vælger han at bruge sit fornavn (inklusiv stavefejl) resten af hans karriere – Armand Fernandez underskrev sig nu blot som Arman.

Uddannelse
Som barn af en antikvitetshandler og amatørcellist, fik kunst og musik en stor plads i hjemmet. Efter sine studier ved Ecole Nationale des Arts Décoratifs i Nice, rejser Arman til Paris for at studere kunsthistorie på Ecole du Louvre. Hans arbejde i disse år består primært af abstrakte malerier inspireret af Nicolas de Staël.

Biografi
Arman rejser hyppigt i hele Europa med sine kunstnervenner fra Nice, Claude Pascale og Yves Klein. I denne periode udvikler Arman en interesse for Østens filosofi. Inspireret af dadaistiske collager af Kurt Schwitters, får Arman sin første soloudstilling i Paris i 1954. Her udstiller han med sine “cachets”, som består af ophobninger af frimærker samt afrevne stykker stof. I 1960, underskriver han sammen med sine kolleger Yves Klein og Jean Tinguely det nyrealistiske manifest (Nouveau Realisme). Ny-realismen havde til opgave at skabe en ny, indsigtsfuld tilgang til det virkelige. Dette bliver skelsættende i Armans kunstneriske kurs, hvor dagligdagens genstande opløftes fra det banale til det æstetiske.

Samme år udstiller Arman med en dristig installation på Iris Clert Gallery i Paris. Til udstillingen “Le Plein” (fyldt op) blev gallerirummet fyldt til randen med affald, således at de besøgende end ikke kunne trænge ind.
Fra 1961 og frem, skaber han de genkendelige “coupéer” (udskæringer), som oftest består af masseproducerede genstande, som skæres i stykker for derefter at sættes sammen. Han eksperimenterer også med at sætte diverse objekter i brand, hvis forkullede rester bliver udstillet som kunst. I denne periode, er Armans kunstneriske skabelse gennem ødelæggelsen af det samme. Betragteren tvinges til at tage skønhedsbegrebet op til kraftig revision.

Forelsket i New Yorks kunstneriske energi i 60’erne, flytter han ind på Chelsea Hotel i 1967. I 1973 bliver han amerikansk statsborger. Han etablerer sig i New York, hvor han bliver endnu mere ambitiøs og produktiv.
I disse år udfører han sine “akkumulationer”, ophobninger af værktøj, ure, smykker og utallige andre materialer i plexiglas. Arman bor i USA indtil sin død, men opnår i sin karriere at blive en af frankrigs mest udstillede kunstnere.

Udvalgte udstillinger
Stedelijk Museum, Amsterdam
Sidney Janis Gallery, New York
Palais des Beaux-Arts, Paris
Union centrale des Arts décoratifs, Paris
Kunsthaus, Zürich
Galerie Charles Kriwin, Bruxelles
Galerie Alexandre de La Salle, Saint-Paul-de-Vence
Musée d’Art Moderne de la ville de Paris
Kunstmuseum Hannover mit Sammlung Sprengel, Hannover
Galerie Ferrero, Nice
Fuji Television Gallery, Tokyo