Jan Sivertsen

Jan Sivertsen, Roses Mountains

Roses Mountains

Jan Sivertsen, Rosen

Rosen

Jan Sivertsen, Glas Fad

Glas fad


Forespørgsel til Galerie Birch
om nuværende kunstværker til salg »



Jan Sivertsen
f.1951 København
Billedkunstner

Uddannelse
1975-77 Elev af Egon Bjerg Nielsen på Glyptoteket, København.
1977-82 Det Kgl. Danske Kunstakademi, København. Billedkunstskolerne hos
professorerne Sven Dalsgaard, Albert Mertz og Robert Jacobsen.
1982-84 Ecole Nationale Supérieure des Arts Decoratifs, Paris. Privatelev hos
maleren Jean Dewasne.

Biografi
I 1977 kommer Jan Sivertsen ind på det københavnske kunstakademi under Albert Mertz, Robert Jacobsen og Sven Dalsgaard. Det bliver en spændende periode, hvor han præsenteres for et væld af nye kunstneriske idéer. Han debuterer på Charlottenborgs Forårsudstilling i 1979, hvor han samme år også deltager ved Efterårsudstillingen. Inspireret af sine læremesters rejser i udlandet, drager Jan Sivertsen i 1982 til Paris. Her fordyber han sig i den franske kulturånd, i Eugene Delacroix’ koloristiske teknik, digteren Rilkes poetiske univers og den postmoderne filosofi. I Danmark er den punk-inspirerede avantgardebevægelse for alvor ved at tage fart. Udstillingen Kniven på Hovedet ved Tranegården i Gentofte. bliver et gennembrud i dansk kunst, hvor flere af Jan Sivertsens kammerater fra akademiet bliver fortalere for en ny stil under navnet De Unge Vilde. Jan Sivertsen forlænger sit ophold i Paris, for at studere videre på L’École Supérieure des Arts Décoratifs, og bliver privatelev hos maleren Jean Dewasne.
Bortset fra en kort periode i Berlin (2007-2011), har han sidenhen boet og arbejdet i Paris.

Maleriet
Jan Sivertsens formsprog tager udgangspunkt i en abstrakte ekspressionisme med figurative elementer. Med næsten videnskabelig præcision, arbejder han sig frem til et helt særegen udtryk. Sivertsens stil er karakteriseret af en abstrakt ekspressionisme med en markant kolorit. Hans værker rummer ofte diffuse menneskeskikkelser, som er lige ved at træde frem af billedfladens rumlighed og dybde. Jan Sivertsens
kendetegnende stil må betragtes som særlig nordisk i sit udtryk, til trods for, at han har været bosiddende udenfor Danmark i adskillige år. Samtidig har denne afstand givet ham et større perspektiv, der har bidraget til en fordybelsei farvernes og lysets magi.

Jan Sivertsen fortæller om sit møde med Børge Birch
“Den 24. maj 1983, ringer Børge Birch på døren i vores lejlighed i Paris.
Han siger Nå, dér er du!, og farer ind i lejligheden (det skal lige siges, at jeg
aldrig har mødt ham før). I løbet af få øjeblikke køber han fire malerier, hvilket
falder på et meget tørt sted. Idet han går ud af døren, spørger han mig, om jeg
kunne lave en udstilling næste år. I de kommende dage finder jeg ud af, hvem
han er, og det går op for mig, at jeg er kommet ind i et af de helt store gallerier.
Det var jo enormt, og i de dage tager mit liv en ny drejning.
Det bliver først til en separatudstilling i april 1984. Udstillingen går
forrygende, ligesom vores fantastiske samarbejde og dialog, som varer lige til
Børge ikke ville eller kunne mere. Der er mange historier om Børges format –
ét af dem handler om, hvordan jeg fik mit første atelier i Paris:
I december 1985 får jeg pludselig tilbudt at overtage et atelier ved Bastillen.
Den franske mægler, som står for ejendommen, siger, at der er rift om den. Jeg
siger, at jeg gerne vil have den. Problemet er bare, at der skal lægges et
indskud på 100.000 franc. (ca. 115.000 kroner). Også dengang var det jo
mange penge, og jeg havde ingen!
Jeg prøver at ringe til Børge i galleriet. Det er lillejuleaften, og jeg får fat i
sekretæren Åse, som er lidt striks og meget beskyttende overfor Børge.
Hun fortæller mig, at Børge og Karie er taget på ferie til Spanien, men at jeg
kunne prøve igen til januar. Efter megen overtalelse får jeg listet ud af hende
hvor de holder ferie, nemlig hos “Oste-Olsen” på Solkysten. Jeg får også et
telefonnummer, hvortil jeg straks ringer uden blusel. Jeg får først en anden i
røret, der jo tror, at der er sket noget alvorligt, og inden længe kommer Børge
selv til telefonen.
Hvad vil du?! siger han vrissent (jeg er helt klart gået langt over grænsen).
Jeg begynder lidt famlende; Du har jo lært mig, at jeg skal sørge for at skylde
min kunsthandler penge…kan du låne mig 100.000?
Jeg kan høre, at han er ved at falde ned af stolen. Først bliver han gal, og
skælder ud over at blive forstyrret i sin ferie dagen før jul og med sådan et
vanvittigt spørgsmål!
Og hvad skal du måske så bruge dem til? siger han lidt hånligt…caviar og
champagne?
Nej, jeg skal bruge 100.000 til et indskud på et atelier midt i Paris, i “Passage de
la Main d’Or”, som betyder den gyldne hånds passage (den kunne han godt lide,
kan jeg mærke – så jeg fortsætter frejdigt) og de skal betales i næste uge…
Får du så en kontrakt på det i dit navn? spørger han. Ja siger jeg.
Ok, jeg sender pengene på torsdag.
Men det er altså franc! siger jeg vantro.
Ja ja, men så får du dem som forskud på næste udstilling – og så god jul…
God jul fremstammer jeg, men der er han allerede smuttet.
Først tror jeg, at det er en hallucination, men pengene kommer ekspres blot få
dage efter, og jeg får mit atelier, hvor jeg efterfølgende arbejder i mange år. Ved
min næste udstilling hos Børge i april 1986, får han selvfølgelig forskuddet
tilbage.


Børge elskede denne historie, og kom med glæde flere gange på besøg i atelieret ved Bastillen. Nu har jeg fået at andet atelier ikke så langt derfra, og endnu en ny tid begynder. Udvalgte separatudstillinger og udsmykninger:

2013 Lithographies et peintures récents Edition Atelier Clot Paris
2012 Neue Rosen, Galerie Wolfsen
2007 Le Fleuve, nye litografier Edition Atelier Clot Paris
2005 Rigshospitalet København, udsmykning af OHL-afdeling
2004 I Øjenhøjde, Kastrupgårdsamlingen, København,
Kunstmuseet Brundlum Slot Aabenraa, Randers Kunstmuseum
Udsmykning Ranhill, Kualalumpur, Malaysia
2003 Udsmykning glasmalerier Tangshave , Nordborg
2002 Skitser og forarbejder til udsmykninger,
Kunstmuseet Køge Skitsesamling
1998 Øjet der tænker, Holstebro Kunstmuseum
1996 Persona, malerier og tegninger, Galleri Ægidius, Randers
1994 Prototypes, malerier, Galerie Nord, Randers
1993 Prototypes, litografier, Edition Atelier Clot, Paris
Overtryk, litografier, Hostrup- Petersen og Johansen, København
1992 I Øjenhøjde, Galerie Nord, Randers
1991 Loveaffair in the colourfield, malerier, Royal College of Art, London
Coll. Contemporary Art; Det danske Kulturinstitut, Edinburgh, Skotland
1990 Lys, glas, rum, arbejder i glas, Køge Skitsesamling
1990-2010 Galerie Asbaek København