Jan Voss

1936 – Hamborg, Tyskland

Uddannelse
Jan Voss er af tysk oprindelse, men er i dag bosat i Paris, hvor han har boet og arbejdet siden 1960. I tiden fra 1956-1960 studerer Jan Voss på Kunstakademiet i München.
I 1966-67 er han gæstelærer på Kunstakademiet i Hamborg. Fem år senere bliver nogle af Voss’ kunstværker præsenteret i Kunsthalle Kiel. Senere samme år finder en af kunstnerens
meget omtalte separatudstillinger sted på Art Cologne. Han underviser som professor på École Nationale Superieure des Beaux-Arts i Paris i årene 1987-1992.

Biografi
I 1976 skriver Børge Birch følgende, i forordet til udstillingskataloget ved Jan Voss’ tredje separatudstilling i Galerie Birch:


”Første gang Jan Voss udstillede i Danmark var i Galerie Birch 1964, anden gang
samme sted 1969. Begge gange med meget stor succes. Alt udsolgt og med meget
fine anmeldelser. Nu, 7 år efter, er Jan Voss 40 år og har malet billeder i over 20 år.
Det er dette tidspunkt i en kunstners liv, gallerier verden over venter på. Så skifter
man fra at se på en talentfuld ung mand, man venter noget af – og til en moden
kunstners helt personlige udtryk. Sådan er Jan Voss i dag. En stor kunstner og et
stort menneske, som jeg i dybeste respekt og venskab tillader mig at skrive disse ord
om.”


Figuration og abstraktion

I dag kan Galerie Birch vise en meget fin samling værker, der dokumenterer Jan Voss maleriske udvikling fra 1964 til 1991. Overordnet set udvikler Voss’ maleri sig fra den konkrete og naive figurtegning til et mere fragmenteret og komplekst maleri. I begyndelsen skaber Voss en narrativ figuration, som medlem af gruppen af samme navn, og finder senere frem til et mere abstrakt billedsprog, som han udfolder i formatet collagemaleri. I maleriet L’ecume des Jours fra 1964 er værket stadig todimensionelt og med en meget fin, nærmest sart tegning skildrer Voss mennesker, dyr, steder og genstande i et væld af små scener. Den lette og næsten børnagtige skildring af verden er en gribende fortælling. Op gennem 1970’erne og 1980’erne simplificerer Voss sit maleriske udtryk til et nonfigurativt sceneri, hvor farve- og formelementerne griber ind i og overlapper hinanden og forbindes i et indbyrdes netværk af tegn og linjer. Her fremstår maleriet endnu mere subtilt. Senere i 1980’erne begynder han at arbejde i tre dimensioner, hvor både lærred og papir
bliver foldet, limet, krøllet og ligefrem revet i stykker, der hermed cementerer den relieflignende collageæstetik som kendetegner Voss’ sene maleri. I værket Local Colorit fra 1991 er lærredet revet i stykker og lagt på i mange lag og bemalet i en klar og næsten Yves-Klein-blå farve. Det gennemgående tema i Jan Voss’ maleri er egentlig det ”ordnede”, men befinder sig samtidig i den sammensatte situations kaos af konstant bevægelse. Voss eksperimenterer meddiverse teknikker og materialer og demonstrerer samtidig, hvordan han mestrer at sætte kraftige og intense farver overfor de med mere rolige og sarte farver i sit maleri. Internationalt storformat Sammen med Kandinsky og Klee indskriver Jan Voss’ værkproduktion sig inden for den naivistiske figurations formsprog, som også CoBrA-gruppen udforsker i efterkrigstiden. Sammen med bl.a. Erro, Hervé Telemarques og Valerio Adami er Voss en del af kunstbevægelsen La Figuration Narrative fra begyndelsen af 1960’erne, og er med til at udvikle det fortællende billedsprog.
Jan Voss regnes for en af de største kunstpersonligheder af sin tid, og er i dag repræsenteret på adskillige permanente samlinger verden over, f.eks. på Galerie Lelong i Zürich, Musée d´art Moderne og Musée des beaux-arts i Paris samt Fondation Maeght i Vence. I Danmark kan Voss’ værker opleves på Museum Jorn, Randers Kunstmuseum og Statens Museum for Kunst. I dag har Voss haft over 50 separatudstillinger verden over, og har desuden deltaget ved adskillelige gruppeudstillinger.
Galerie Birch har udstillet Voss på separatudstillinger i årene 1965-69-70-76-81-2008 og derudover flere blandede udstillinger.


Udvalgte udstillinger

Biennalen i Paris
Musée d´art Moderne, Paris
Seibu, Tokyo
Lefebre Gallery, New York
Nippon Gallery, Tokyo
Documenta IV, Kassel
Musée des beaux-arts, Lille
Tübingen, Berlin
Galleria Nazionale d´Arte Moderna, Rom
Galerie Maeght, Barcelona
Die Galerie, Frankfurt
Art Forum Ute Barth, Zürich


Repræsenteret på følgende danske museer

Randers Kunstmuseum
KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Statens Museum for Kunst
Museum Jorn