Jørgen Haugen Sørensen

Jørgen Haugen Sørensen
f. 1934, Danmark
Skulptør og grafiker

”Danmark har i dag fordret den største billedhugger siden Bertel Thorvaldsen!”
– Børge Birch

Citatet stammer fra Charlottenborgs Forårsudstilling i 1954, hvor en journalist spørger Børge Birch, om han har set noget interessant. Interviewet gengives dagen efter i BT under overskriften ”Kunstens Sputnik” og Jørgen Haugen Sørensen går fra udstillingen med et flot salg. Siden da har den autodidakte billedhugger og Birch arbejdet tæt sammen om udstillinger og salg i hele verden. Og Haugen Sørensen har med sine imponerende skulpturer markeret sig som en af de mest betydningsfulde personer på den danske kunstscene. Haugen Sørensens kunst rummer både smerte og lyst og fremstår altid et med et særdeles stærkt udtryk, der printer sig fast i hukommelsen. Hans essentielle og ekspressive skulpturer er udstillet på gallerier og museer verden rundt. Til daglig bor og arbejder han i Italien med sin kone, billedhuggeren Eli Benveniste.

Abstrakte og kraftfulde værker
Jørgen Haugen Sørensens kunstneriske udtryksform er under konstant udvikling, men udfolder sig som regel indenfor det abstrakte udtryk. Arbejdsmaterialet er sten og skulpturerne er skildringer af mennesker og dyr. De fremstår ofte voldsomme, væmmelige eller direkte uhyggelige, men indeholder samtidig et strejf af humor og ironi. De er afspejlinger af og provokerende kommentarer til den foruroligende virkelighed, som kunstneren oplever omkring sig. Verden har ændret sig efter de tragiske begivenheder i Guernica, Auschwitz, Hiroshima og ikke mindst krigen i Irak. Jørgen Haugen Sørensen fortolker denne nærmest ubegribelige realitet igennem sine værker. Han benytter ofte krigsreferencer, som eksempelvis hjelmen. Samtidig søger han at vise det nye og ukendte og hans skulpturer minder ikke sjældent om en form for fremtidsvæsner. Personen bag skulpturerne Jørgen Haugen Sørensen konfronteres tidligt med livets og krigens barske realiteter, hvilket i høj grad kommer til at præge hans kunst. Som dreng vokser han op på Amager i et fattigt arbejdermiljø. Hans mor er alene med sine to sønner, fordi deres far, der er på besættelsesmagtens side, flytter til Tyskland. Brødrene overlades tit alene hjemme, skjult bag nedrullede gardiner, for at Børneværnet ikke skal fjerne dem. Som 15årig starter Jørgen Haugen Sørensen i lære som gips- og pottemager, og allerede få år efter, i 1954, debuterer den autodidakte kunstner på Charlottenborg og Kunstnernes Efterårsudstilling. Han tilegner sig hurtigt tilnavnet ”Sputnik-kunstneren”, der ikke blot refererer til artiklen i BT, men også til den succes han nyder i sin tidlige alder.
Allerede i 1963 får Haugen Sørensens første soloudstilling på Galerie Ariel i Paris en lang række anmelderroser. Forordet i udstillingskataloget skrives af COBRA-kunstneren Christian Dotremont. Selvom Haugen Sørensen tilhører en yngre generation end COBRA-malerne, nærer hans skulpturer, med deres udfarende kraft, et nært slægtskab med COBRA-bevægelsens ekspressionisme. Som person er Jørgen Haugen Sørensen gentagne gange blevet betegnet som en oprører, rebel og provokatør. Eksempelvis har han været forvist fra Norditalien siden 1970’erne, da han en aften rager uklart med en oberst og nogle militærfolk under en diskussion med sine venstreorienterede fæller. Selv forklarer han om episoden:

Asger Jorn sagde, jeg skulle gå på kompromis, men idiot som jeg var, blev jeg ved med at påstå, at det,
jeg sagde, mente jeg, og at man i Danmark godt kunne sige sådanne nogle ting. Nå, men efter tre appeller fik jeg
en betinget dom på fem år, men jeg blev forvist fra Norditalien. Det gør man i Italien, man forviser folk fra landsdele
og lader dem klare sig selv. I Toscana var de kommunister, så der ville de godt tage imod mig.”

(Citatet stammer fra Politiken, 25. maj 2013)

Haugen Sørensen har gennem sin karriere udført en række udsmykninger rundt om i Danmark og udlandet og skal i 2013 blandt andet lave en skulptur af retfærdighedens gudinde, Justitia, til domhuset i København.

Birch og Haugen Sørensen
Børge Birch og Jørgen Haugen Sørensen arbejder efter mødet i 1954 sammen om adskillige udstillinger i Galerie Birch, samt hele verden. Haugen Sørensen fungerer endda som kyndig rejsevejleder, da Birch i 1959 tager på sin store kunstrejse i udlandet. Billedhuggerens lejlighed i Paris bliver desuden Birchs foretrukne opholdssted, hver gang galleristen gæster byernes by.

Udvalgte udstillinger
Galerie Birch, 1960, 1963, 1972, 1973, 1976
Galerie Ariel, Paris, Frankrig
Galleria Ferrari, Verona, Italien
Nordjyllands Kunstmuseum, Ålborg
Attitudes, Yorkshire Sculpture Park, England
Charles Cowles Gallery, New York, USA
Centro Storico, Prato, Italien
Dolmebache Palace, Istanbul, Tyrkiet
Charlottenborg, København
Can Altimira, Barcelona, Spanien
Museo de Arte Moderno, Mexico City
Gaio, Porto, Portugal
Biennalen i Venedig, Italien
Ungdomsbiennalen i Paris 1959, 1963, 1965 The Pittsburg International Exhibition of Contemporary Painting and Sculpture
Museum of Art, Carnegie Institute, Pittsburg, U.S.A
IV, V, VI Concorso Internazionale del Bronzetto,Padova, Italien, 1959 og 1963 og 1965
Florida Museum of Fine Arts, USA
Robertson Memorial Art Center, Binghampton, New York, USA
National Collection of Fine Arts, Smithsonian Inst., Washington D.C., USA
4 artisti Danesi, s. m. Arne Haugen Sørensen, Robert Jacobsen, Egill Jacobsen, Palazzo Reale, Milano,
Italien 1977
15 Biennale, Middelheim Sculpture Park, Antwerpen, Belgien
Il Passato E La Presenza, Cittá di Pietrasanta, Italien
Den Olympiske Skulpturpark i Seoul, Korea
Mostra Internazionale di Scultura, All´aperto, Lago Maggiore, Schweitz
Images of Denmark, Nationalteatret i Accra, Ghana
IX Biennale internazionale di scultura Cittá di Carrara, Italien

Udvalgte repræsentationer
Helsingborg Museum, Sverige
Nasjonalgalleriet, Oslo, Norge
Carnegie Institute, Pittsburgh, Pensylvania, U.S.A.
MoMA, Museum of Modern Art, New York, U.S.A.
Det Franske Universitet i Istanbul, Tyrkiet
Yorkshire Sculpture Park, Wakefield, England
Portofino Skulpturpark, Portofino, Italien

Repræsenteret på følgende danske museer
Randers Kunstmuseum
KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Statens Museum for Kunst
Museum Jorn
Louisiana
ARoS Aarhus Kunstmuseum
Fuglsang Kunstmuseum
Skive Kunstmuseum
Trapholt
Horsens Kunstmuseum

Priser og Legater
Bielke 1956
Akademiet 1956, 1958
Det franske statslegat 1958
Kai Nielsen 1958
Carlsons Pris 1959
Ny Carlsbergfondets romerstipendium 1960
Statens Kunstfonds 3-årige stipendium 1965
Statens Kunstfonds livsvarige ydelse 1984
Kritikerprisen på Ungdomsbiennalen, Paris 1965
Victor Freund
Anne Marie Carl Nielsen 1970
Premio Europeo Umberto Biancamano
Eckersberg Medaillen 1969
Thorvaldsens Medaillen 1979
www.haugen-sorensen.dk/