Lise Honoré

Lise Honoré, kande med guld

Kande med guld


Forespørgsel til Galerie Birch
om kunstværker til salg »



Lise Honoré f. 1940

Som billedkunstner er Lise Honoré autodidakt, men er oprindelig udlært skilte- og bygningsmaler bliver efter endt læretid ansat i et reklamefirma, hvor hun fremstiller æsker af forskellig art. Vejen til kunsten tager for alvor form i 1971, hvor hun får sit første keramiske værksted. Leret bliver hendes udgangspunkt og virker som et tilgængeligt og overskueligt materiale at starte med, og i starten er det brugsting, der er på programmet. Snart begynder hun at arbejde med at få leret til andre ting, end det var vant til.

Allerede i starten af 1970’erne er hun en hyppig medaktør i det københavnske kunstmiljø. Hun har flere separatudstillinger og fra 1972 er hun medlem af kunstnergruppen GYRR. På sine første udstillinger, viser hun almindelige brugsgenstande (bæreposer og lign.) skildret i stentøj, som ved første blik kunne se ud til at være lavet af karton eller plastik.

På værkstedet Struktur-68 i Haag kaster hun sig ud i flere materialer. Her bliver æskerne for første gang støbt i bronze gennem støbeteknikken cire perdue (tabt voks). Teknikken er blevet anvendt siden antikken, primært til bronzestøbning. Over en kerne af ler modelleres en figur i voks. Denne bliver indkapslet i en støbekappe af ler, voksen smeltes ud, og flydende bronze hældes ind i det opståede hulrum. Støbekappen hugges væk, og kernen, som under støbningen er fastholdt på sin plads af lange søm gennem støbekappen fjernes. Ved denne metode, får Lises figurer et varmere udtryk i modsætning til det kølige ler. Hun holder dog fast ved emballagen som motiv med nye tilføjelser; æsker, pakker, kaffeposer og mælkekartoner bliver langsomt føjet til repertoiret.

I denne periode arbejder hun også med serigrafier og collager i et konkret formsprog. En del af serigrafierne er bestillingsopgaver til firmaer. B.l.a. har hun et samarbejde med arkitekten Claus Lange, og arbejder med farvesætning af Louis Poulsens hus i Nyhavn. Det er ikke et helt ukendt miljø, idet hun længe har haft sine rødder i arkitektur og design med fokus på form, farve, linje og mønstre.

I 1976-1978 besøger hun USA, hvor de nye omgivelser gør stort indtryk. Hun udvikler en stærk palet, med pink, turkis og gul som foretrukne farver, som gav hende kant for at turde skille sig ud. I 1986 drager hun mod Rom, hvor hun efter et ophold på Den Skandinaviske Forening vendte atter hjem til Danmark. Med sig havde hun store tegninger, som igen viste en ny side i hendes kunstneriske udvikling – tegningerne skildrer det urbane landskab, skyskrabere og højhuse i stramme kompositioner i hendes nyfundne palet.

Lise er hele tiden involveret i spændende projekter og udsmykninger. Som kunstnerisk rådgiver for HT udvælger hun i 1984 den (nu ikoniske varme) gule farve til busserne i Hovedstadsområdet . Farven spreder sig senere til mange andre byer landet over – et fænomen, der blandt tidens kritikere også kaldes for “gul feber”. Farvens officielle betegnelse er RAL 1028, men den kendes også som “HT-gul”.

Følgende citat er gengivet i kataloget fra Lise Honorés soloudstilling i Galerie Birch i 1990, Lise’s Verden / The World of Lise:
“Lise er ingen fremragende keramiker, hun er heller ikke en straalende Skulptør. Ehjeller er hun fantastisk med sine Farver. Men hun er en fremragende god Kunstner. Hun gør Tingene spændende. Jens Søndergaard. Var han god til at tegne? Asger Jorn, Var han fantastisk i sin Form? Soulages – Er han vidunderlig i sin Farve? Tag dem alle sammen. Alle navnene paa de allerstørste – Hvad er det de gør med de materialer de har faaet i Hænderne? De laver virkelig god Kunst. De viser os smukke hverdage, men saa sandelig ogsaa smukke Søndage – I Paris – og over hele jorden.”
- Børge Birch

Seperatudstillinger
“Trefoldigheden” 1971
Galeri Olsen, Fredericia 1971
Stensalen i Kunstindustrimuseet 1971
Galleri Konstgården, Helsingborg 1972
Galerie Birch 1975, 1977, 1979, 1986, 1988
Form Design Center, Malmø 1977
Galleri Hasenborg og Leckband, Berlin 1982
Varmegalleriet 1995
Galleriet, Ikast 1994/1996
Galerie Birch 1996, Jubilæumsudstilling 25 år
Det Danske Kulturinstitut, Damascus, 2004
Galleri Focus, Thorshavn Færøerne 2005
Møstings Hus 2006
Galerie Birch 2011

Udsmykninger
Hellig Kors Skole 1981
Hotel Scandic, Roskilde 1990
Hotel Scandic, Kolding 1991
Shell Danmark 1991
Astra Danmark 1993
Kvindeligt Arbejderforbund 1993/1996
Fodgængertunnel “Sydbuen”, Ballerup 1995
Stationstunnel Øst, Ballerup 1996
Danmarks Tekniske Universitet 1996
Boligselskabet Vibo 1999

Legater
Arbejdslegat fra Statens Kunstfond 1981, 1985, 1990 og 1998
Akademiet for de skønne Kunster 1975/1977
American Scandinavian Foundation 1978
Knud Højgaards Fond 1985
Det Danske Kulturinstitut, Damascus 2002
Ny Carlsbergfondet 2004
Anna Munch 2006
Jyllands-Postens Fond: Legatbolig i Berlin 2013
Kulturstyrelsen 2013