Mogens Andersen

f. 1916-2003, København
Billedkunstner, grafiker

Mogens-Andersen


Uddannelse og æresbevisninger
P. Rostrup Bøyesens Malerskole 1933-39
Egen malerskole (videreførelse af P. Rostrup Bøyesens Malerskole) 1952-59
Formand for Statens Kunstfond 1977-79

Biografi
Mogens Andersen er efter Anden Verdenskrig en af foregangsmændene i dansk abstrakt kunst, i en tid hvor hans samtidige stadig dyrker det naturalistiske motiv. I en lang årrække er han bosat i Paris, hvor han blandt andet finder inspiration hos Paul Cézanne, Henri Matisse og Georges Braque. Han falder hurtigt til i det parisiske kunstmiljø og får hurtigt et solidt netværk og venskaber, deriblandt den franske kunstner Pierre Soulages. Andersen starter som elever ved P. Rostrup Bøyesens malerskole 1933-39, hvor han kort efter debuterer på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1935. I den tidlige fase, maler han figurbilleder i jordfarver inspireret af malere som Svend Guttorm og Niels Lergaard, og begynder at interessere sig for den tidlige franske modernisme.

Mogens-Andersen 2

I 1945 slår han sig ned i Paris, hvor han bor i perioder frem til 1965. I 1949 modtager han sin første pris i form af Eckersbergs Medalje. Den franske lyrisk-abstrakte kunst får afgørende betydning for hans udtryksform. Inspireret af Pierre Soulages og Jean Bazaine, udvikler han sin karakteristiske mørke arabesker på lys bund. Det er her, Mogens Andersen finder sin egen stil og udtryk.

Mogens Andersen bliver i 1953 prist som værende den opløftende og mest lovende begivenhed på Grønningen. Senere på året åbner han sin første soloudstilling i Galerie Birch. De nye værker består af kompositoriske opstillinger og kvindefigurer i en mørk og dominerende kolorit, som senere skulle blive hans stærkeste kendetegn. Mogens Andersens første store udsmykning på Københavns Hovedbibliotek på Kultorvet (1957-59), sætter gang i en voldsom debat om den abstrakte kunst. Han vinder dog bred anerkendelse og udfører en lang række dekorative opgaver over sin karriere. I 1964 vender han tilbage fra frankrig og slår sig fast i Danmark. 1984 æres han med Thorvaldsens Medalje. Mogens Andersen kredser om et enkelt malerisk spor: et maleri, hvor det mørke, ornamentale motiv dannes af penslens rytmiske spor hen over den lyse og let laserede malegrund. De abstrakte tegn forvandler sig hele tiden til naturindtryk, der snor sig tungt i et lysende rum. Om processen ved disse billeder skriver maleren Jean Bazaine i en artikel om Andersens udstilling i Paris, 1954:

“ Mogens Andersen maler langsomt, på lærred, der suger farven til sig, således at han stadig kan genoptage sit arbejde, uden at det går ud over indtrykkets friskhed. Hans farve, som går fra en skala af dunkle blå, brune og matrøde, oplyses lidt efter lidt af blide grønne og skælvende grå toner eller folder sig pludselig ud i en stor lodret symfoni af gule farver. Det er som en plante, der skyder op af jorden. ”

Malerierne er oftest kendetegnet ved den sorte eller mørke komplekse tegning. Kunstnerens betagelse af lyset fører ham paradoksalt nok til den sorte og den helt mørkeblå farve. Den mørke komplekse tegning bruger han til at udnytte og forstærke lyskvaliteten i sine sparsomt tilførte farver.

Udvalgte udstillinger
Galerie Les Mages, Vence, Frankrig
Galerie Galanis, Paris, Frankrig
Kunstforeningen, København
Galerie Birch 1953, 1964, 1969, 1978
Charlottenborg (retrospektiv)
Galerie Ariel, Paris
Biennalen i Venedig
Artcurial, Paris
Galerie Massol
Parish Gallery, London
Salon de Mai, Cuba
Museet i Cincinnati, USA

Repræsenteret på følgende danske museer
Randers Kunstmuseum
KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Statens Museum for Kunst
Louisiana
ARoS Aarhus Kunstmuseum
Vejen Kunstmuseum
Fuglsang Kunstmuseum
HEART – Herning Museum of Contemporary Art
Skive Kunstmuseum
Horsens Kunstmuseum