Nes Lerpa

Nes Lerpa – Colori Nomadi from Kim Dang Trong on Vimeo.

f. 1942, København
Maler og keramiker

Det samiske navn Nes Lerpa giver indtryk af, at vi har med en mand at gøre der stammer fra nordligere breddegrader end vore egne. Dog forholder det sig ikke således – Nes Lerpa blev født i København i 1942, og har som søn af maleren Ejner R. Kragh, kunst og den kunstneriske proces tæt på livet fra barn af. Allerede i 1960 har Nes Lerpa sin kunstneriske debut, og skal i sin karriere vise sig at udfolde sin unikke kunstneriske ånd, ikke blot langt væk fra sin fars malerstil, men også langt væk fra Danmark og ikke mindst med stor afstandtagen fra mange af de etablerede samfundsnormer.


Fra det globale til det lokale

Med udstillinger i alle lande fra Holland til Taiwan, er Lerpa hvad man kan betegne som en kunstnerisk globetrotter. Det at rejse, er også en af grundpillerne for hans inspiration. Lerpas kunstneriske produktion udgår fra to steder; hans atelier og bolig i Asserbo i Nordsjælland samt i bjergene bag Piacenza i Norditalien. Foruden disse to faste opholdssteder har Lerpa rejst rundt i det meste af verden, med længerevarende ophold i Spanien, Frankrig, England, Italien, Lapland, Marokko og Indien. Det er dog tydeligt at Lerpa, på trods af sine mange rejser i den store verden, ikke har glemt de små og lokale aspekter af tilværelsen. Lerpas gloende samfundsarrangement er et tydeligt bevis derpå. Engagement i projekter som Christianias overlevelse og Tibets politiske situation kunne her nævnes, men der er blandt andet også sagen om naturreservatet Melby Overdrev, der ligger tæt på Lerpas atelier i Asserbo. Lerpa har sammen med en gruppe venner kæmpet for at bevare reservatets smukke natur –en natur der i høj grad danner baggrund for Lerpas drømmende, indtagende og følelseslade udtryk. Ligesom naturens til tider uforudsige temperament så arbejder Lerpa skiftesvis rasende og blidt, dog altid med en altoverskyggende lidenskab der fordrer en ærlighed og en kreativ trang der ikke altid er til at rumme og kontrollere, hvilket eksempelvis ses i Lerpas brug af enorme lærreder.


Det grænseløse udtryk

Lerpas sanselige tilgang til kunsten og hans passionerede arbejdsprocesser ses også i den store variation af udtryksformer som Lerpa benytter sig af. I Galerie Birch har vi et løbende udvalg af især Lerpas keramik, men hans udtryk har mange forskellige facetter som også rummer musik, scenografi og arkitektur i samspil med hans kunst. I koncertudstillingen der foregik på Palazzo Visconti i Italien, blev de mange kunstarter forenet for at skabe et rum med mulighed for en følelsesmæssig refleksion over kunstens indre mening. Lerpas poetiske tilgang til det visuelle udtrykkes også i hans egne refleksioner over projektet: ”Tidsrejsen, fortidens magter, mytologien, rejsen inde i paladset, der symboliserer alle paladser, deres storhed og tyngden står overfor en uendelig rejse, rejsen uden tid, uden grænser, uden begrænsninger, uden betingelser. ” En fornemmelse og accept af en sanselighed og spontanitet, går hånd i hånd med dybfølte og velovervejede refleksioner over verden og livet – endeligt malet, formet, og materialiseret i Lerpas æstetiske kunstværker.


COBRA – fra inspiration til frigørelse

Nes Lerpas farverige keramik bliver fremstillet på de to verdenskendte keramikværksteder Ceramica Ibis der ligger placeret nord for Varese, samt Ceramiche San Giorgo i Albissola. Sidstnævnte keramikværksted er det samme værksted hvor Asger Jorn arbejdede og fik fremstillet sine keramiske værker, og det er ikke kun dette som forbinder de to kunstnere med hinanden. Frigørelsen fra landegrænser ses som omdrejningspunkt for begge kunstnere, samt interesseren for at udtrykke sin kunst igennem forskellige kunstarter. Ligeledes har Lerpas kunstneriske udtryksform ændret sig til at bestå af abstrakte ekspressive former, med et stort fokus på at udtrykke sig gennem farver. En kunstnerisk nerve der for begge kunstneres vedkommende er super sensitiv, og som efterlader de mest betagende aftryk af de indtryk de udsættes for.


En nordisk guerillakunstner

I årene 1985-1992 udgav Lerpa sammen med en gruppe af sine kollegaer magasinet ”Il Colpo dei Barbari” (på dansk, Barbarenes Hug”) hvilket må siges at falde godt i tråd med Asger Jorns betydelige engagement i udgivelsen af tidsskriftet ”Helhesten.” Ligesom de involverede i COBRA måtte kæmpe for at udbrede deres tanker om et alternativt samfund end det som var gældende i en problematisk efterkrigstid, kæmper Lerpa også mod de dominerende samfundsstrukturer. På æstetisk vis, reflekterer og modsætter han sig en overfladisk og forbrugsorienteret tilgang til verden. Dog er det ikke en mulighed for ham bare at stoppe og dvæle ved COBRA-bevægelsens tanker og idéer. Lerpa er fuldt bevidst om, at han er nødt til at gå udover dette, og forholde sig til den konkrete nutid, der har andre præmisser og problematikker end tidligere. Med fokus på farven, sansningen og vekselvirkningen mellem harmoni og uro viser Lerpa os hvordan en verden kunne se ud. Hans visionære spontane såkaldte ”psykomaleri” viser ingen tegn på frygt – det springer kompromisløst lige i øjnene på sin beskuer, hvor det både forsøgsvis både afgiver og afkræver svar fra dets omgivelser.


Udvalgte udstillinger



Danmark

2012 – Galerie Birch: ‘Versicolora’, Copenhagen
2012 – The Opera House, Takkelloftet: ‘Oración del Fuego’, Copenhagen
2000 – Portalen: ‘Abyss with painted Wings’, Greve (Copenhagen)
1999 – Nordvesten: ‘At møde det ukendte’, Lemvig
1990 – The Museum for Contemporary Art: ‘The Barbarian Blow No. 7′, Roskilde
1983 – Esbjerg Kunstpavillon: ‘Incontro Italia-Danimarca (The meeting of Italy and Denmark)’, Esbjerg
1978 – Sophienholm, Kgs. Lyngby
1977 – Galleri Gammel Mønt, Copenhagen
1961 – Galleri Henning Larsen, Copenhagen


Italien

2013 – Atelier Capricorno: ‘La Sagra della Primavera’, Cocquio, Varese
2013 – Museo della Ceramica & Centro espositivo S. Stefano: ‘Vichingo dei Colori’, Mondovì, Piemonte
2013 – Town Hall Palace: ‘Arte & Vino/ Vino & Arte’, Ziano Piacentino
2012 – Il Filatoio: ‘Miche Berra – una storia di arte e vita’, Caraglio ( Cuneo)
2012 – Museo Fornace Alba Docilia : ‘Bacini mediterranei ad Albisola’, Albisola Marina
2002 – Chiostro di Voltorre
2001 – Ceramica Ibis, Cunardo (Varese)
1985 – Centro Culturale Lusca: ‘Boreale (Notherly)’, Milano,
1985 – Galleria II Traghetto, Venezia
1985 – The Bari Art Fair, Bari


Korea

1983 – Museum of Modern Art, Seoul


Norge

1982 – The Artists’ House: ‘Drakabygget’, Oslo


Sverige

2009 – KONSTOCHFOLK: ‘ASGER JORN / WIFREDO LAM / NES LERPA’, Stockholm, Note
2008 – Rök, Vättern: ‘SOS Tibet ‘, Note
2002 – Heidruns Bok och Bildcafé, Fensbol, Värmland
1999 – Härnösands Konsthall: ‘Abyss with painted wings’, Härnösand

1988 – Stockholm Art fair
1985 – Galleri Danielson, Öland
1984 – Stockholm Art fair


Schweiz

1994 – Duttweiler Institut: ‘Die Malerei wandert auf anderen Materialien in neue Welten’, Zürich,
1983 – Basel Art Fair, Basel


Taiwan

1989 – Graphic Biennale of Taipei, Taipei
1984 – Spring Gallery, Taipei


De Forenede Arabiske Emirater

2005 – Sharjah Art Museum


USA

1986 – Lawrence Ross Galleries, Los Angeles
1974 – The Sean Desmond Gallery, New York
1971 – The Arnold Gallery, Tampa (Florida)