Pierre Soulages

Født 1919 i Rodez, Frankrig.
Billedkunstner, skulptør

Børge Birch skriver i 1979 et forord til det udstillingskatalog, der for anden gang i Galerie Birchs historie introducerer verdensnavnet Pierre Soulages til den danske kunstscene. Udstillingerne i 1951 og 1979 danner grobund for den anerkendelse, som kunstneren den dag i dag stadig oplever. Af citatet kan man også læse, hvordan en gensidig professionel respekt udvikler sig til et varmt venskab mellem en kunstner og hans kunsthandler:

”Under de afsluttende forhandlinger med Galerie de France i Paris om de rent
praktiske spørgsmål om denne Soulages udstilling – spurgte jeg hvem, der skulle
skrive forordet til kataloget om udstillingen i København. Det skal De skrive, Birch,
lød svaret. Bestemt af Soulages, som en venlighed overfor den kunsthandler, som i
1951 skabte en stor og velfortjent succes for unge Pierre Soulages her i København.
Jeg følte mig smigret – beæret og nervøs –i denne rækkefølge.
Og samtidig taknemmelig. (…) Soulages var lige så lys og venlig i sindet, som fotografernes
mørke og dystre gengivelser af personen og hans arbejder. Ikke for at forvirre Dem, kære læser, af
dette forord – men lad mig blande lyst og mørkt – forståelse og ikke-fanget – synligt
og usynligt.”

Soulages er tidligt fascineret af den romanske kunst og historie. Under Anden Verdenskrig arbejder han som vinbonde og undgår dermed at deltage i krigen i Tyskland. Soulages begynder tidligt at male og som 18-årig, under et kort ophold i Paris, oplever han en udstilling af Cezanne og Picasso, der nærmest virker som en åbenbaring på ham. Som 20-årig befinder han sig i 1941 i Montpellier, hvor han optages på École Nationale des Beaux-Arts, men fravælger at starte. I 1946 åbner han et studio i Paris og dedikerer al sin tid til maleriet. Her skaber han malerier til sin første udstilling på Salon des Indépendants i 1947, og hans eventyr som kunstmaler begynder.

Sort og monokromt – inspirationen fra udlandet

I 1957 møder Soulages flere af de amerikanske samtidskunstnere, der får betydning for hans maleriske udtryk. Eksempelvis kan nævnes navne som Wilhelm de Kooning, Mark Rothko og Robert Motherwell. Året efter inspireres Soulages desuden af japansk kalligrafi kunst på sine rejser i Japan, Hong Kong, Cambodia og Thailand. Soulages lader den sorte farve dominere sit maleri. Maleriet er anderledes, det er abstrakt og
mørkt og bliver snart en succes, der bemærkes over hele Europa, i USA og i Fjernøsten. I 1948 deltager han på adskillige udstillinger i Paris og Europa, heriblandt på “Französische abstrakte malerei” på flere tyske museer, fulgt af adskillelige udstillinger i New York, Sao Paulo og København fra 1949 til 1952. Soulages kendes også for sine fremragende ætsninger, som han laver sine første af i Lacourière workshoppen. I maleriet er det også en raffineret enkelthed, som inspirerer kunstneren.
Non-colour
Soulages’ maleri kan benævnes monopigmenteringer, hvis grundlag er de refleksioner, som et naturligt eller kunstigt lys skaber, når det changerer med de forskellige overfladekvaliteter i den sorte pigment. Soulages kendes på de monokrome sorte malerier og får da også tilnavnet “the painter of black”. Soulages er interesseret i farven, eller det, som vi fra hans egne ord kan oversætte til ’negativ farve’. Den sorte farve er for Solages: “(…) both a colour and a non-colour. When light is reflected on black, it transforms and transmutes it. It opens up a mental field all of its own”. Ved at vælge en negativ farve kan han undersøge det, som er grundlæggende i vores perception af farven; nemlig lyset. Og farven vil altid se forskellig ud afhængig af, hvor meget
eller hvor lidt lys den får. Lyset undersøges på den blanke overflade, der reflekterer lys og indoptager andre farvenuancer i sig, eller ved at skabe en overflade med struktur, der changerer og fremhæver
kontrasten mellem det lyse og mørke. Hermed transformerer Soulages den storte farve, der nu ikke alene er sort, men er i konstant udveksling med et skiftende lys. Den sorte pigment bliver levende og den sorte farve
transformeres så at sige fra mørke til lys. Kunstneren Mogens Andersen sætter ord på Soulages maleri i udstillingskataloget til hans udstilling på Charlottenborg i 1982:

”Soulages er som sagt ikke eneejer af den sorte farve, men han har ved sin måde at betjene sig af
den, sat sig spor, der aldrig før er set og fremmanet verdener, der endnu ingen navn har.”


Udstillinger

Soulages er den første nulevende kunstner, der inviteres til at udstille på Hermitage Museum of St. Peterburg og sener på Tretyakov Gallery of Moscow (2001)
Han første større retrospektive udstilling afholdes på the Centre National d’Art et de Culture Georges Pompidou i 2009-2010.
Pierre Soulages kunstværker er permanent udstillet på mere end 150 museer verden over.




Udvalgte udstillinger og repræsentationer

Museum of Modern Art, New York
Galerie Birch 1951 -79
Galerie Lydia Conti, Paris
Kootz Gallery, New York
Gimpel Fils Gallery, London
Galerie de France, Paris
Ny Carlsberg Glyptotek
Museum of Fine Arts, Houston
Musée d’Art Contemporain, Montréal
Guggenheim Museum
Galerie Protée, Toulouse
Musée d’Art et d’Histoire, Neuchâtel
Maison des Arts, Montbéliard
Musée dynamique, Dakar
Tate Gallery, London
Palais des Beaux-Arts, Charleroi
Museo de Bellas Artes, Caracas
Museo, Maracaïbo
Fundaçao Cultural, Brasilien
Museu da Universidad, Sao Paulo
Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro
Musée d’Art et d’Industrie, Saint-Etienne
Seibu Museum of Art, Tokyo
Tolarno Galleries, Melbourne
Museum for Contemporary National d’Art, Seoul
Palais des Beaux-Arts de Chine (Meschuguan), Peking
Fine Arts Museum, Taipei

Repræsenteret på følgende danske museer
Randers Kunstmuseum
KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg
Statens Museum for Kunst