Pinot Gallizio

Pinot Gallizio. Komposition 1961. Olie på lærred

Komposition

Pinot Gallizio. Ny cykel (Nuova bicicletta) 1961. Olie på lærred

Ny cykel (Nuova bicicletta)


Forespørgsel til Galerie Birch
om nuværende kunstværker til salg »



Pinot Gallizio
1902-1964, Italien
Billedkunstner og skulptør

DERIVE GALLIZIO from On The DOCKS on Vimeo.

Uddannelse
Pinot Gallizio tager sin studentereksamen på Saint Gymnasiet i Torino og opnår senere et teknisk diplom. Herefter uddanner han sig inde for den kemiske videnskab ved Fakultetet for Kemi & Medicin og bliver apoteker. Gallizio dyrker desuden sin store interesse for kultur, hvor arkæologien har en central plads.

Biografi

Pinot Gallizio er født i Alba del Piemonte i 1902. Efter sine studier ved universitetet i Torino uddanner Gallizio sig til kemiker og åbner herefter sit eget apotek i byen. Gallizio har samtidig en naturlig interesse for og opmærksomhed på kultur og traditioner i byen, hvor han har slået sine familiære rødder. I anledningen af en udstilling og konference i byen møder han den unge maler Piero Simondo. Gallizio og Simondo bliver hurtigt venner og da Simondo flytter til Alba begynder et tæt samarbejde mellem de to, og dette bliver grobund for Gallizios vej ind i kunsten. Forløber for happenings og environmental art. Det tilfældige møde med kunstneren Piero Simondo inspirerer Pinot Gallizio til at udforske kunsten med den samme nysgerrighed han har for den research han har for sit eget fag. Med stor entusiasme udforsker Gallizio kunstens verden og skaber malerier, hvor han formår at kombinerer interessen for videnskaben med den nyfundne kærlighed til kunsten. Det er i denne atmosfære af generøse eksperimenter at Gallizio sammen med sine samtidige kolleger opfinder og kreerer kunstværker, der gør det muligt at betragte ham som forløber for udøverne af happenings og environmental art i 1960´erne og 1970´erne. Gallizios eksperimenter markerer et skift i kunsthistorien, hvor den traditionelle opfattelse af maleriet og skulpturen udforskes og som herefter har bidraget til at udvide vores forståelse af, hvad kunst er og hvad kunst kan.

COBRA

Gallizio kan forbindes til COBRA-bevægelsen gennem sit møde med Asger Jorn, med hvem han fra 1955 og flere år frem arbejder tæt sammen med i kunstbevægelsen ”Movimento Internazionale per una Bauhaus Immaginista” (MIBI).

1953: Hen mod slutningen af året arrangeres workshoppen “Den kemiske anlæg”, hvor Gallizio udfører sine første eksperimenter med at male ved hjælp af naturligt harpiks.

1955: På opfordring af bl.a. Antonio Siri, Gigi Caldanzano og Leadro Sciutto, som Gallizio møder under Truffle Fair of Alba, tager Gallizio til Albisola med Piero Simondo.

Sammen med Piero Simondo udstiller Gallizio sit første egentlige værk på Restaurant Lalla i forbindelse med det internationale samling omkring keramikken i Albisola som Asger Jorn står bag. I Albisola møder Gallizio flere af de italienske og internationale kunstnere og da sommeren er gået grundlægger Gallizio sammen med Jorn og Simondo ”Eksperimental Laboratoriet”, et institut for anti-videnskabelige, frie kunstneriske forsøg, som Gallizio bliver leder af. Her dyrker de den fælles orientering mod kulturelle og politiske provokationer og gennem flere workshops skaber de et fællesskab, der senere kommer til at omfatte alternativt orienterede kunstnere, som Enrico Baj, Karel Appel og urbanisten Constant. I dag står kunstbevægelsen for den totale afvisning af den funktionalistiske arkitektur og social rationalisme. Dette fællesskab bliver en udvidelse af den internationale sammenslutning pour un Mouvement Bauhaus Imaginiste (MIBI), som Jorn grundlægger i 1953.

Samarbejde med Guy Debord og Bauhaus

I 1956 udstiller Gallizio to gange på gruppeudstillinger i Alba, som resultat af Jorns samling af kunstnere i Albisola året forinden. Den første udstilling er en retrospektiv samling af futuristisk keramik fra årene 1925-1933, og afholdes i byens rådhus. Den anden udstilling viser kunstværker skabt på det eksperimentale laboratorium på Theatre-Cinema. I disse år lever Gallizio på nomadisk vis i byområdet sammen med flere af de nævnte kunstnere, der slår sig ned på må og få i telte i byområdet. Den 10.-15. december proklamerer den internationale bevægelse Bauhaus Imagiste (Manifest til fordel for urbanisering Unit) en kunstnerisk manifestation ved Cultural Union Torino, der programsætter konferencer og udstillinger. Hermed samles Gallizio, Franco Garelli, Sandro Cherchi, Asger Jorn, Constant og Piero Simondo. Det er her Gallizio møder Guy-Ernest Debord som bliver starten på et tæt samarbejder dem i mellem. I 1958 præsenterer Gallizio i Galleria Notizie i Torino udstillingen det Industrielle Maleri som senere vises i Galleria Montpernasse, Milano og i Galerie Van de Loo i München. Året efter inviteres han til at udstille i Galerie Drouin i Paris. I 1960 bliver et af Gallizios meget store lærreder præsenteret for et stort publikum i Amsterdam, arrangeret af museumsdirektøren ved det legendariske Stedelijk Museum. Herefter udstilles disse værker i Palazzo Grassi i Venidig sammen med værker af kunstnerne Dubuffet, Fontana, Heerup, Germanie Richier og Teshigahara. Samme år udstiller Gallizio i Galleria Notizie værket ”La Gibigianna” og senere samme år, udstilles værket ”Il Zampio die Miscredenti”.

Gallizio og Galerie Birch

I marts 1961 rejser Gallizio til København for at arbejde på de værker, som skal vises hos Galerie Birch ved udstillingen ”PINOT AU PAYS DES VIKINGS / PINOT I VIKINGERNES LAND fra d. 5.-20. Maj. Udstillingskataloget indledes af P. V. Glob: ”For 1000 år siden hærtog vikinger Sydens lande. I dag byder vi en kunstner fra Italien, Pinot Gallizio, velkommen til Norden” og hermed vises værkerne
Her præsenteres malerierne ”Vikingerne himmel” Hyldest til en viking” ”Hyldest til Louisina” ”Vikingetogt” ”Sejrherren” ”Imod lyset” for første gang i Danmark. I Galerie Birchs katalog til udstillingen skriver W. Sandberg, museumsdirektør for Stedelijk Museum i Amsterdam begrejstret om hans personlige første møde med kunstneren og hans værker:

”Nu for nogle uger siden fik jeg lejlighed til at besøge Alba og se både mennesket og
arbejderne i deres naturlige omgivelser, hvilket var som et chok, fordi den fyrige
vitalitet, som udgår fra manden, også ved første øjekast synes at være den afgørende
kvalitet i værkerne.”


”Jeg havde den fornemmelse, at de stærke sindebevægelser, som rørte sig i manden,
helt og holdent er blevet overført til lærredet på en så direkte måde, at der ikke er
noget, der adskiller mennesket og værket: hverken overvejelse, teknik eller tanke på
den fremtidige tilskuer, som hos så mange andre kunstnere ødelægger
inspirationens renhed. Mennesket og værket er ét.”

Sammen med sin danske gallerist udforsker Pinot Gallizio Danmark på samme måde som Asger Jorn gør det med Italien. Robert Dahlmann Olsen skriver:

”Det, som Italien har modtaget gennem Asger Jorn, forsøger Gallizio at tilbagelevere
gennem Danmark. Ingen af dem har skjult afhængighed og identitet, lad dem blot
sætte plus og minus – vi mærker ironiens platoniske kendetegn.”
Hermed fortæller han om de kunstneriske forbindelserne mellem Danmark og Italien som opstår
i kraft af Jorn og som bringes ind hos Galerie Birch allerede i begyndelsen af 1960’erne.


Udvalgte repræsentationer
Cesac – Centro Sperimentale per le Arti Contemporanee, Caraglio
Galerie Birch
Galerie Marie-José van de Loo, München
Galleria Civica di Arte Contemporanea, Trento
Villa Croce Museo dArte Contemporanea, Genoa
Galleria Civica d´Arte Moderna e Contemporanea – GAM, Torino
FRAC – Rhône-Alpes, IAC – Institute d`art contemporain, VilleurbanneMOCA THE GEFFEN CONTEMPORARY, Los Angeles, Californien
Galleria Martano
Galerie Drouin i Paris
Biennalen i Venedig

Repræsenteret på følgende dansk museum
Museum Jorn