Tróndur Patursson




F. 1944, Færøerne
Maler, billedhugger og glaskunstner
Norges Kunsthåndværkerskole samt Statens Kunstakademi i Oslo

“Naturen har ligesom mennesker en aura – en udstråling – og den vil jeg bagom og udtrykke i min kunst”

Den yngste af to
Tróndur Patursson bliver født i 1944 i byen Kirkjubøur på Færøerne. Han er den yngste af ham og hans tvillingebror Potl, hvilket er en detalje der skal vise sig at få stor betydning for Tróndurs liv og kunstnerkarriere. Tróndurs far var nemlig kongsbonde Jóannes Patursson, og arvereglerne dikterer at den ældste søn er den der skal arve jorden, gården, og blive familiens overhoved. Havde dette været skæbnen for Tróndur Patursson, er det langt fra sikkert at han idag ville være den han er idag: nemlig regnet som værende den største nulevende kunstner på Færøerne, med udstillinger i hele verden og som modtager af Færøernes mest prestigefyldte kulturpris i 2014.

Hundredeogseks dage på havet
Tróndur Pattersons veje har haft forladt landjorden og istedet været til søs. Hans kunst og syn på kunstens formåen har i høj grad været formet af hans oplevelser af naturen og hans tid på havet. Fra 1959 tilbringer han 5 år på forskellige fragtskibe og fiskerbåde. Forinden afrejse har Tróndur været på kunstskole, og er draget af kunsten som levevej. Dog skal der ske en række episoder der forsinker ham i hans karriere, før han i Norge træffer billedkunstneren Ståle Kyllingstad, som opmuntrer Tróndur til at fortsætte sin kunstneriske karriere. I 1969 bliver han optaget på Statens Kunstakademi i Oslo og i 1976 tager han på det som senere ville blive kendt som “The Brendan Voyage” med den irske eventyrer Tim Severin. De foretager sørejsen for at afprøve en gammel myte: nemlig den irske middelaldermunks og helgen St. Brendans beretning om en sørejse fra Irland via Færøerne og Island til Newfoundland i en selvbygget læderbåd. Den rå naturoplevelse som sørejsen var, brugte Tróndur til at få inspiration til sine tegninger og malerier. Vi ser i hans værker organiske former, abstrakte naturmotiver og ikke mindst en udforskning af farven. Inspirationen fra havene ses eksempelvis direkte i hans store maleri “Blådybet” der var udstillet på Randers Kunstmuseeum i år 2000.
Den blå monokrome farve har en indtagende og fordybende karakter – det er Tróndur Paturssons uspolerede udtryk for et nærmest kosmoslignende havdyb, som han har erfaret på sin egen krop og sjæl.

Den lange vej til glasset
Det er ikke kun maleriet som kunstnerisk udtryksform der bliver kendetegnende for Tróndur Paturssons karriere som kunstner. I 1986 får han til opgave at udsmykke Torshavns nye indkøbscenter. Dette var startskuddet på brugen af et helt nyt materiale, nemlig glas. Den legendariske Per Steen Hebsgaards glasværksted skulle vise sig at spille en afgørende rolle i processen. Patursson besøgte nemlig værkstedet for at finde inspiration, hvilket ledte til et langt og udbytterigt samarbejde mellem Per Steen Hebsgaard og Tróndur Patursson. Projektet i Torshavn var af en ekstrem ambitiøs karakter. Til udsmykningen skulle anvendes intet mindre end 145 kvadratmeter glas, og Hebsgaard har også senere udtalt, at det var et af de projekter han har lært mest af. Resultatet blev da også enestående; to tolv metet høje glasskulpturer der gennemrisles af vand, og et loft lavet af de smukkeste farvede glasmosaikker. Siden da har Tróndur arbejdet med glas på forskellig vis – både som mosaikker, flader og som skulpturer og har lavet utallige udsmykningsopgaver. Senest i 2013, hvor halvfems af hans patenterede malede glas fugle havde fundet hele vejen til USA, hvor de blev udstillet på John F. Kennedy Center of Performing Arts som led i udstillingen “Nordic Cool.”

En kunstner vender hjem
Per Steen Hebsgaards glasværksted skulle også vise sig at danne rammen for mødet mellem Trondur Patursson og Børge Birch.
Børge var godt kendt med glasværkstedet, da et betydningsfuldt antal af de kunstnere som havde forbindelse til Galerie Birch også arbejdede sammen med Per Steen Hebsgaard. Blandt dem kan blandet andet nævnes Jens Birkemose, Robert Jacobsen, Carl-Henning Pedersen, Arne Haugen Sørensen og Jan Sivertsen.

Tróndurs vilde arbejdsprocess med glasmaterialet vækkede opmærksomhed og skabte interesse hos Børge Birch da Hebsgaard introducerede de to – den er nemlig drevet af det spontane, og det intuitive, akkurat som var tilfældet med en række af de kunstnere som Børge Birch specialiserede sig i fra CoBrA bevægelsen. Denne hektiske action-painting tilgang til det ellers så skrøbelige og traditionelle materiale som glas er, og ikke mindst de fantastiske og kunstneriske kompositioner som kunne ses som resultat måtte, skulle og ville finde sin vej til Galerie Birchs lokaler.

Det er derfor en udsøgt fornøjelse for os i Galerie Birch at kunne byde Tróndur Patursson velkommen tilbage i galleriet efter alle disse år.

Udvalgte udstillinger:
Den Frie Udstillingsbygning, København
Charlottenborg, København
Brandts Klædefabrik, Odense
Glyptoteket København
La Galerie Danoise, Paris
Arternisia Gallery, Chicago
Geographical Royal Museum, London
National Museum, Dublin
Cisternerne, København
John F. Kennedy Center of Performing Arts, Washington

Repræsenteret på følgende museer:
Randers Kunstmuseum
Færøernes Kunstmuseum
Det Danske Kongehus