Uffe Christoffersen

Uffe Christoffersen, The Jungle Tiger 1

JUNGLE TIGER – (se flere værker)

Tigerstriber. 81x100 cm. 2013

MOLS MALERIER – (se flere værker)


Forespørgsel til Galerie Birch
om kunstværker til salg »



Uffe Stadil Christoffersen  
f.  1947, DK
Maler og grafiker

“To hunt the Tiger, you must first hunt the Tiger in yourself, and to do that, you first make certain that the Tiger is not hunting you”
– Mochtar Lubis

Biografi
Uffe Christoffersen er uddannet på Kunstakademiet i København, som elev hos den danske maskemaler Egill Jacobsen, der som bekendt er en del af COBRA-gruppen. Christoffersen selv har været medlem af den ekspressive og energifyldte danske kunstnersammenslutning Violet Sol (1971-1988) i 1974 og har siden 1994 været en del af kunstnersammenslutningen Corner.
Uffe Christoffersen har siden 1990 boet og arbejdet i Sydfrankrig sammen med sin hustru, kunstmaleren Annette Hoff-Jessen.

Tigeren som motiv
Uffe Christoffersens foretrukne motiv er tigeren i alle dens afskygninger: Fra springende til liggende, fra brølende til betragtende. Hans fornemste våben er farven og her er han videnskabelig i sin passion. Hans stil er en fandenivoldsk, farveglad og forførende form for ny-ekspressionisme. Uffe Christoffersen har en spontan og energisk maleglæde, som ikke er set siden COBRA-malerne vendte op og ned på det hele.

I Uffe Christoffersens nyeste malerier fokuseres der på rytme: For- og baggrund arbejder tydeligt sammen og frembringer herved et mindre kontrastfyldt udtryk end i kunstnerens tidligere værker, hvor for- og baggrund ofte er klart adskilt, som to separate flader.

Selvom Uffe Christoffersen er blevet næsten synonym med sine farvestrålende studier af tigeren, er hans egen tilknytning til dette fascinerende rovdyr ikke den egentlige drivkraft bag hans værker. Ifølge kunstneren selv, er motivet aldrig det væsentlige for en god maler:

”Det vigtigste er selve det at male, fordi når man ved at undersøge et emne grundigt, med mange forsøg, så påvirker det også det færdige resultat….Min teori er, at man hele sit liv, kan male et glas vand der står på et bord. En er årsagerne er, at det er meget svært og kompliceret at male, da der er så mange hensyn at tage, før at billedet bliver godt…”

Uffe Christoffersen bliver tidligt i sit liv fascineret af de store kattedyr. Mens han bor med sin familie i Afrika. Han beskriver sit første møde med rovdyret således:

”Da jeg var barn, boede jeg en årrække i Kenya.
 Min familie og jeg boede i en nyopført villa med en stor have til.
 Jeg var omkring otte år på det tidspunkt, og jeg fandt haven meget spændende, især sidst på dagen, når det dybe afrikanske mørke sænkede sig, og månen skinnede ned mellem træer og buske. Det fik ubestemmelige skygger til at lure i de mange kroge, og ofte så jeg sjakaler og leoparder snige sig rundt dernede. 
Fra de omkringliggende landsbyer hørtes de indfødtes trommer, og i tropenatten blandedes lyden med hyænernes hylen og løvernes brøl. Ude på stepperne levede  zebraer, antiloper, og elefanter, og i det fjerne kunne man se den violette bjergkæde, Ngong Hills.
Den skole jeg gik på lå ca. 9 km. væk. Busserne kørte meget uregelmæssigt så oftest cyklede jeg i stedet, ad små snoede grusveje der var røde af okker, og som gik gennem vild jungle. 
En tidlig morgen, da jeg skulle passere et kryds midt inde i junglen, stod der en stor hunløve ca. 25 m. længere fremme og spærrede vejen for mig. Ved siden af løven var der et par små unger der løb rundt og legede.
Jeg standsede, og stod forsigtigt af cyklen, mens jeg forsøgte at finde ud af hvordan jeg skulle komme udenom denne markante forhindring.
At jeg var i en yderst farlig situation, og at der var stor risiko for at løven ville angribe mig, forestillede jeg mig slet ikke. Jeg var mere bange for at komme for sent i skole, og var nok mere bange for lærerinden end for løven.
Nu stod løven der, kæmpestor, med front mod mig, og stirrede med sine gulbrune øjne.
Hvor lang tid der gik er umuligt at sige, det føltes som en evighed, men pludselig blev fortryllelsen brudt, og løven sprang ind i buskadset og forsvandt i junglen. Ungerne fulgte legende efter.

Der skulle gå lang tid, før jeg for alvor kunne bruge de stærke indtryk som tiden i Afrika gav mig, men jeg tror at de var medvirkende til at jeg begyndte at interessere mig for de store rovdyr.
Der var, for mig, ikke tale om barndomsdrømme der skulle føres ud i livet, men om virkelige hændelser og indtryk, der skulle bearbejdes og omsættes i billeder.”

Siden da har Uffe Christoffersen ikke manglet et motiv for sine ekspressive og eksperimenterende malerier. Og tigermotivet er således gennem hele kunstnerens karriere blevet undersøgt og forfinet i en uendelighed.

Medlem af Violet Sol
Kunstnersammenslutningen Violet Sol er karakteriseret ved kunstnernes ekspressive malerier og massive brug af farver. Gruppens optagethed af farvernes univers afspejler sig tydeligt i deres valg af navn: Violet Sol.
I farvelæren findes begrebet komplementærfarver; violet og gul er hinandens komplementære modparter, hvilket betyder, at akkurat disse to farver får det bedste frem i hinanden.
Violet Sol arbejder på denne måde næsten videnskabeligt med deres farver til trods for, at deres værker fremstår frie og ekspressive.

Den danske kunsthistoriker Thomas Kappel siger følgende om sammenslutningens fælles kunstneriske træk:

”I gruppen trivedes også en interesse for ekspressionismen, ikke mindst dens særlige nordiske udtryk som hos Edvard Munch, Emil Nolde og Cael Frederik Hill, samt dens abstrakte gren, som hos COBRA-malerne, med Asger Jorn som en af de vigtigste.”

Galerie Birch og Uffe Christoffersen

Som en af de mest markante og spændende grupperinger af danske kunstnere i 1970’erne og 80’erne havde Børge Birch tidligt øjne på Violet Sols medlemmer. Hans opmærksomhed var i første omgang rettet mod den karismatiske kunstmaler Gunnar Møller, men Anette Birch inviterer i 1990 Uffe Christoffersen med på en gruppeudstilling og siden da har Uffe Christoffersen været tilknyttet Galerie Birch. 

Udvalgte udstillinger

Separatudstillinger
2010  Galerie Birch
2009 Galeria Krabbe, Spanien
2008 Museet på Koldinghus. Kolding.
2007 Nivaagaards Malerisamling. Nivå.
2007 Galerie Birch. 60 år fødselsdagsudstilling. København.
2006 Galleriet Jørgen Østergaard, Ikast.
2002 Max Galerie, Nice, Frankrig.
2000 Randers Kunstmuseum.
1995 -97-2004 -2005 Galerie Birch, København.
1995 Enrico Trizio, Bari, Italien.
1991-97 -2000 Galerie Torso, Odense.
1990 -1993 Galerie Nord, Randers.
1990 Annette Birchs Kunsthandel, København.
1977 Galerie Birkdam, København.
1973 Henning Larsens Kunsthandel, København.

Gruppe- & kollektivudstillinger
2012 Janus Bygningen, med Annette Hoff-Jessen
2009 Right Now – contemporary art climate exhibition
2009 Cirkus og Zoo. Gimsinghoved. Kunst og Kulturcenter.
2008 Forårsudstilling i Galerie Birch
2008 Forårsudstilling i Galleri Flintholm.
2004 ”To Verdener mødes” Galerie Wolfsen
2002 St’ART, (Galerie AARTS MASTERS) Strasbourg, Frankrig.
2002 “Kunstnere der har arbejdet i Zoologisk Have i København” Johannes Larsen Museum
i Kerteminde og Sophienholm, Kgs. Lyngby ved København.
2001 ARTéNÎM 2001, Frankrig.
1997 Tidevand, Charlottenborg, København.
1994 – og hvert år fremover: Kunstnersammenslutningen CORNER.
1994 La Galerie, Centre Culturel Français, Oslo.
1991 “Kunst Uden Grænser” Den Frie Udstillingsbygning.
1988 “Kunst i boligområder”, Kunstmuseet Køge Skitsesamling.
1988 Grafikbiennalen i Baden-Baden,Tyskland.
1985 4 fra Violet Sol. Galerie Boibrino. Stockholm. Sverige.
1984 “De Danske”, Kulturhuset i Stockholm, Sverige.
1983 Sveaborg, Finland.
1982 “Billedkunst, Hvordan…?” Vejle Kunstmuseum, Himmerlands Kunstmuseum, Aars,
Esbjerg Kunstpavillon og Aarhus Kunstmuseum.
1982 Den XIV Festival Internationale de la Peinture i Cagnes-sur -Mer i Frankrig.
1980 ” Ung Dansk Kunst”, Charlottenborg, København.
1980 – 81 “VIOLET SOL”: Konstcentre Lapilax, Jacobstads Museum, Bjørneborgs.
Konstmuseum, Sveaborg. Finland. Västerärs Konstmuseum, Sverige. Riksgalleriet, Oslo i
Norge.
1978 “Die Bildende Kunst und das Tier”. Hannover, Tyskland.
1974 til 1988. Kunstnersammenslutningen “Violet Sol”.
1973 Kunstnernes Efterårsudstilling. Den Frie Udstillingsbygning.
1972-73 Charlottenborgs Forårsudstilling, København.

Repræsenteret på
Randers Kunstmuseum
Trapholt Kunstmuseum

Litteratur
2007 Museumsdirektør, Niviaagaards Malerisamling, Nils Ohrt. “Tigerens Glød”. Bog udkommet i forbindelsen med særudstillingen af samme navn på henholdsvis Nivaagaards Malerisamling og Museet på Koldinghus.
2006. Ole Lindboe Om Uffe Christoffersens maleri. Artikel bragt i magasinet KUNST nr. 2,
2005 Rød bjergcinnober. Artikel i Corners katalog. Uffe Christoffersen.
2004 Tigerfabler. Artikel i Corners katalog. Uffe Christoffersen.
2003 En okker tiger. Artikel i Corners katalog. Uffe Christoffersen.
2000 “Okker Refleksioner 2000″ af Museumsleder Finn Terman Frederiksen i “UDTRYK”.
Randers Kunstmuseum.
1997 “TIGERSOL” Maleriske epistler af Uffe Christoffersen. Boggalleriet. Rønde.
1995 “TRIVIA” Katalog til udstillingen i Galerie Gl. Lejre, med forord af Museumsdirektør
Sven Jørn Andersen. Trapholt Kunstmuseum.
1993 Forord af Museumsdirektør Sven Jørn Andersen i kataloget til, «Uffe Christoffersen»
Kunstmuseet Trapholt 1993.
1993 “CARNIVORA” af Thomas Kappel. Om maleren Uffe Christoffersen.
1982 “Om Farven Umbra”, af Uffe Christoffersen til kataloget, Billedkunst Hvordan…….?
1980 “En Okkeroplevelse”, af Uffe Christoffersen