William Sweetlove

f. Ostende (Belgien), 1949

William Sweetlove bor og arbejder i Koksijde, Belgien og er en af ​​de mest markante aktører inden for det flamske kunstmiljø. Med sin unikke fantasi sætter han sig for at udfordre beskuerens almene forestillinger om kunst, kultur og vores omgivelser.

Sweetloves karriere begynder i 1970’erne, hvor han lader sig inspirere af avantgarde-kunsteren Joseph Bueys. Bueys arbejder i forlængelse af tidlige avantgarde-kunstnere som Marcel Duchamp, hvor han bearbejder et objekt som en konceptuel idé. Interessen for syntetiske materialer manifesterer sig allerede i Sweetloves tidlige arbejder, hvor han eksperimenterer med materialer, på en ironisk og samtidig poetisk facon.

I 2001 møder William en gruppe kunstnere fra det nordlige Italien, som kalder sig The Cracking Art Group. The Cracking Art Group består pt. af seks internationale kunstnere; Renzo Nucara, Carlo Rizzetti, Marco Veronese, Alex Angi, Kicco og William Sweetlove. Gruppen etablerer sig i Milano i 1983, og har sidenhen udført utallige installationer i hele Europa og USA. Med udgangspunkt i dadaismen, surrealismen og pop art udgør gruppen et bemærkelsesværdigt samarbejde. Sammen med Sweetlove skaber de en motivverden fyldt med gigantiske dyr, farverige hunde og bestøvlede grise.

Kæmpemæssige fugle, kaniner og snegle i plastik placeres usædvanlige steder – i parker, kendte bygninger og det urbane rum generelt. Figurerne udstråler en venligsindet tilstedeværelse, og publikum interagerer med værkerne, turister fotograferes ved siden af og børn kravler og leger med figurerne. De farverige dyr inviterer beskueren til at re-evaluere deres perspektiv på byens rum, og opfordrer til nysgerrighed og leg. Gruppens oeuvre kan både ses som installation og performance, hvor overraskelseselementet spiller en væsentlig rolle. Beskuerens perspektiv bliver udfordret.

Underliggende gruppens humoristiske udtryksform, er det deres intention og agenda at ændre kunsthistorien gennem en stærk holdning til samfund og miljø. Gruppens navn understreger hensigten om at fungere som en innovativ brud inden for kunsten. Værkerne henviser konstant til den moderne kulturarv – man forsøger at hjælpe naturen gennem et kunstnerisk sprog, bl.a. gennem gruppens seneste projekt; REgeneration Art Project hvor menneskeskabte kæmpesnegle i alverdens farver invaderer byrummet.

Sweetloves økologiske budskab er baseret på en udstilling af menneskets grådighed, som i dén grad truer planetens skrøbelige balance. Samspillet mellem ironisk vision og poetiske forhåbninger gøre hans ouevre en spændende række eksperimenter, hvori han forsøger at mobilisere verden til at anerkende de manipulationer som vi konstant udsætter naturen for.

Værkerne skabes udelukkende i miljøvenlige materialer som genanvendelig plast, for at understrege forholdet mellem natur og kunstig virkelighed – det organiske materiale og det syntetiske. Sneglene symboliserer naturen, skabt i genanvendelige kunstmaterialer som efterlader minimale spor i miljøet. Derved får man beskueren til at italesætte konceptet om genbrug og dets positive virkning på miljøet. Samtidig introduceres det absurde som element i kunstens møde med det offentlige rum, som ligeledes får os til at gentænke hvordan vi bevæger os i det urbane rum. Sneglene har tiltrukket stor international opmærksomhed og er begyndt at dukke pludseligt op flere steder i verden i forsøget på at øge vores miljøbevidsthed.

William Sweetloves første udstilling i Galerie Birch finder sted i 2011, ved udstillingen “4xPop Kopenhagen”. Hans værker er senest blevet vist i Miami og Uruguay.

Udvalgte priser og anmærkninger
1974 – 7th International Prize for painting, Knokke
1975 – Lauréate Prix de la Jeune Peinture Belge – Palais des Beaux Arts, Bruxelles
1977 – 8th International Prize in Modern Art, Cagnes
1977 – 8th International Prize in Modern Art, Knokke
1978 – 8th International European Prize, Ostend
1980 – 9th International Prize in Modern Art, Knokke
1984 – Lauréate International Europe Prize (Gold medal) Ostend
1985 – Lauréate Provincial Prize, Bruges

1986-2004 – Docent Academie Bruges
1996-2000 – Guest docent of Gent Univeristy: Faculty of Political and Social Science
1997 – Guest docent of University Louvain-la-Nueve: Faculty of Philosophy
1994-1995 – Guest docent of Academie Rotterdam